Makelaar inschakelen

Waarom een makelaar inschakelen bij het verkopen van je huis?

Misschien is het de eerste keer dat je je huis gaat verkopen. Of heb je al eens eerder je huis verkocht, het is echter geen alledaagse bezigheid. Je wilt jouw huis verkopen voor de beste prijs en tegen de beste prijs. Slim verkopen doe je via Wonen in ons huis.

De traditionele makelaar besteedt de meeste tijd aan de bezichtigingen. Wij vinden dat je dit veel beter zelf kunt doen. En wees eerlijk: wie weet nou het beste hoe is het om in jouw huis en buurt te wonen?! Jij kent de buren, de straat en de omgeving. En dit zijn juist de vragen die een woningzoeker belangrijk vindt.

Als jij de bezichtigingen doet, kunnen wij ons extra inzetten voor de promotie van jouw huis met de beste woningpresentatie. Is een kijker langs geweest? Dan nemen wij contact op. Wil een potentiële koper een bod uitbrengen? Dan verzorgen wij de onderhandelingen om tot de beste prijs voor jouw huis te komen. En zodra we een overeenstemming bereikt hebben, stellen wij de koopovereenkomst op en begeleiden we je tot aan de sleuteloverdracht.

Waarom kiezen voor een NVM makelaar?

De NVM (Nederlandse Vereniging van Makelaars) is de grootste brancheorganisatie in Nederland op het gebied van onroerend goed. Wanneer je een NVM-deskundige inschakelt, dan kies je voor kwaliteit. Dat de makelaar/taxateur lid is van de NVM biedt je een aantal voordelen:”

  • Deskundig
  • Betrouwbaar
  • Zekerheid

Mag ik meerdere NVM makelaars inschakelen?

Heb je al een NVM makelaar ingeschakeld voor de verkoop van je huis en ben je van plan nog een makelaar in te schakelen? Bijvoorbeeld omdat je denkt 2 kunnen meer dan 1. Doe dat dan niet zonder meer. De opdracht aan een NVM makelaar is namelijk een exclusieve opdracht.

Dat betekent dat je alleen van de diensten van deze makelaar gebruik maakt en niet van de diensten van een andere makelaar. Als je graag een tweede makelaar wil inschakelen dan kan dat alleen als de makelaar die je al ingeschakeld hebt, daar toestemming voor geeft.

Mag Wonen in ons huis optreden als verkoop- en aankoopmakelaar?

De NVM makelaar kan de ene keer de aankoopmakelaar zijn en de andere keer de verkoopmakelaar, maar bij één huis mag hij nooit zowel de aankoop- als verkoopmakelaar zijn. Om belangenverstrengeling te voorkomen laat de NVM Erecode dit niet toe.

Bezichtigen / Onderhandelen

Hoe doe ik zelf een goede bezichtiging ?

Het rondleiden van potentiele kopers kun je prima zelf doen. Wij hebben de
bezichtigingtips voor jou op een rijtje gezet. Heb je geen tijd om zelf de bezichtigingen te doen of wil je liever de eerste keer de potentiële kopers rondleiden met een makelaar? Dat kan. Voor € 125 doet de makelaar een bezichtiging.

Hoe weet ik wie er wanneer komt voor een bezichtiging?

Zodra jouw huis in de verkoop staat kunnen geïnteresseerden contact opnemen met Wonen in ons huis. Indien een bezichtiging wordt aangevraagd, zullen we de gegevens per e-mail naar je doorsturen met het verzoek een afspraak in te plannen. Een overzicht van de gemaakt afspraken wordt bijgehouden in jouw Online Woondossier.

Wat doe ik na een bezichtiging?

Na de bezichtiging nemen wij telefonisch contact op met de kijker om een reactie te vragen. Dit vind je vervolgens gemakkelijk weer terug in jouw Online Woondossier bij de afspraak Zo ben je altijd direct op de hoogte.

Indien een potentiële koper een bod bij ons uitbrengt verzorgen wij de onderhandelingen. Dit doet de makelaar in nauw overleg met je.

Wie doet de onderhandelingen?

De onderhandelingen worden door onze makelaar gedaan. De makelaar doet dit uiteraard in nauw overleg met je. De makelaar kan zich niet laten leiden door emoties bij de onderhandelingen en zorgt voor de beste koopprijs. Vaak gaat een bod gepaard met ontbindende voorwaarden. Denk daarbij aan een voorbehoud van financiering of wellicht moet de bieder zijn eigen woning nog verkopen. De makelaar kan de risico’s goed inschatten en de beste afspraken hierover maken.

Daarnaast weet de makelaar juist te handelen bij bijvoorbeeld meerdere bieders, een bouwkundige keurig of wellicht een financiering die de koper niet rond krijgt. Ook kijken we naar de datum voor de sleuteloverdracht en de roerende zaken (bijv. gordijnen of de laminaatvloer) die wel en niet achterblijven of door de koper worden overgenomen.

 

bron: NVM

Meldingsplicht verkoper, wat houdt dat in?

Meldingsplicht houdt in dat de verkoper de gebreken, die bij hem bekend zijn, moet melden aan een potentiële koper. Als de gebreken duidelijk zichtbaar zijn voor de koper, dan is dit niet nodig. En mocht het zo zijn dat er derden zijn die rechten hebben op het stuk grond waar de woning op staat, dan is de verkoper verplicht om dit ook vooraf aan te geven.

Wanneer na de sleuteloverdracht een gebrek aan het licht komt dat niet besproken is, dan heet dit een ‘verborgen gebrek’, de koper moet dan zo spoedig mogelijk contact opnemen met de verkopend makelaar of zijn eigen aankoopmakelaar.

Wat zijn ontbindende voorwaarden?

In de koopakte worden vaak ontbindende voorwaarden opgenomen, deze worden meestal gesteld door de koper. Zoals bijvoorbeeld voor het verkrijgen van een hypotheek op de woning, of wanneer de eigen woning van de koper nog verkocht dient te worden. Ook kan een bouwkundige keuring nog een voorwaarde zijn.

Wat is een No Risk Clausule?

Met deze clausule kan een koper de koop ontbinden als hij/zij er niet in slaagt zijn ‘oude’ woning op tijd te verkopen. Aangezien de verkoop nog afhankelijk blijft van de verkoop van de (oude) woning van de koper, blijft de verkoper zijn eigen woning ondertussen te koop aanbieden in de hoop een ‘betere’ koper te vinden.

Als de verkoper zijn woning tegen, in zijn ogen, gunstiger voorwaarden verkoopt, stelt hij de eerste koper voor de keuze: doorgaan met de transactie of de koopovereenkomst ontbinden. Als de koper er voor kiest om door te gaan met de koop, dan moet hij de koopovereenkomst binnen 48 uur onvoorwaardelijk maken.

Deze voorwaarde voorkomt dat de koper met dubbele lasten komt te zitten.

Is een bouwkundige keuring verplicht?

Sommige hypotheekverstrekkers vragen niet alleen om een taxatierapport, maar ook om een verplichte bouwkundige keuring. Men name bij oude woningen is dit vaak het geval. Bij deze verplichte gevallen zijn de kosten voor de bouwkundige keuring aftrekbaar. Het verplichten van een bouwkundige keuring is gebaseerd op een paar regels.

Een bouwkundige keuring is verplicht wanneer:

  • de noodzakelijke herstelkosten geschat worden op meer dan 10% van de verkoopwaarde.
  • er sprake is van een appartement uit het bouwjaar 1940 of eerder, tenzij er na 1940 nog een gehele renovatie heeft plaatsgevonden.
  • het taxatierapport een bouwkundig onderzoek adviseert.

Uiteraard zijn de kosten van de bouwtechnische keuring aftrekbaar als aan de bovenstaande eisen wordt voldaan.

Wie bepaalt de overdrachtsdatum?

De overdrachtsdatum wordt ook wel de transportdatum genoemd. Dit is de datum waarop de koper eigenaar wordt van de nieuwe woning. In principe bepaalt de verkoper de overdrachtsdatum, maar meestal is dit in overleg.

De datum wordt vastgelegd in de koopovereenkomst. Meestal is de overdrachtsdatum op de 1e of 15e dag van de maand.

Drie dagen bedenktijd na ondertekenen koopakte, wat bedoelen ze hiermee?

Binnen drie dagen na het tekenen van de koopakte heeft de koper het recht om de koop, zonder reden, te ontbinden. Deze drie dagen geeft de koper nog de tijd om een deskundige in te schakelen. Ook is de bedenktijd van kracht om te voorkomen dat kopers een overhaaste beslissing nemen.

De bedenktijd begint te lopen nadat de koopakte door de koper is getekend. De termijn van drie dagen begint op de dag na de dag van ondertekening. De bedenktijd mag niet eindigen op een zaterdag of een zondag. Daarnaast moeten in de termijn van drie dagen tenminste twee dagen voorkomen die geen zaterdag, zondag of erkende feestdag zijn. Wordt de koopovereenkomst dus donderdag ter hand gesteld, dan begint de bedenktijd vrijdag om 0:00 uur te lopen en loopt af op maandag om 24:00 uur.

Wanneer ben ik in onderhandeling?

Je bent pas in onderhandeling wanneer de verkoper een tegenvoorstel heeft gedaan op jouw bod of wanneer er uitdrukkelijk is gezegd dat je in onderhandeling bent. Er is geen vaste termijn waarbinnen op een bod gereageerd moet worden.

De verkoper hoeft niet perse met de eerste bieder in onderhandeling te gaan. De verkoper kan bij meerdere bieders kiezen hoe de onderhandelingen worden aangegaan. Bij meerdere bieders kan de verkoper op verschillende manieren reageren.

Ik heb mijn huis verkocht met kosten koper, waarom krijg ik nog een rekening van de notaris?

Ook als je jouw huis kosten koper verkoopt, is het mogelijk dat je een rekening van de notaris ontvangt. Onder de kosten koper vallen alleen de kosten die de koper moet maken om het huis uiteindelijk in eigendom geleverd te krijgen, zoals het opstellen van de  overdrachtsakte, overdrachtsbelasting en kadasterkosten.

Onder kosten koper vallen bijvoorbeeld niet de kosten voor het doorhalen van jouw hypotheek op het huis. Omdat jij verplicht bent de woning vrij van hypotheken over te dragen, zijn de doorhalingskosten voor jouw rekening.

Woningpresentatie

Hoe plaats ik het Wonen in ons huis te koop bord?

Wist je dat 10% van de potentiële huizenzoekers haar huis vindt door een te koop bord in het straatbeeld? Daarom ontvang je bij ons een Verkoopbox met o.a. een opvallend en modern te koop bord. Deze kun je op het raam bevestigen.

Het bord is geheel in stijl van Wonen in ons huis en het zal de interesseerde geen moeite kosten om jouw huis op internet terug te vinden. Het bord is tevens weer- en wind bestendig.

Ik heb een bord, en nu?
Buig de vouwranden om en verwijder de plakstrips. Kies vervolgens een plek waar het bord goed opvalt, dit is natuurlijk ook afhankelijk van de indeling van je tuin. Heb je veel begroeiing in de tuin, dan is een plek boven op het raam wellicht beter. Heb je geen begroeiing, dan zou het bord op het raam aan de voorkant beneden geplakt kunnen worden.

Hoe schrijf ik de beste aanbiedingstekst voor mijn woning?

Op de woningwebsites zie je vaak de eerste paar zinnen van de woningomschrijving. Deze moeten de zoeker meteen interesseren. Meestal zijn dit de eerste 250 tekens, ongeveer 4 zinnen. Zorg dat deze vier zinnen dan ook prikkelen om verder te lezen.

Wij geven je graag een aantal tips.

Kom je er niet helemaal uit? Je kunt de tekst ook laten maken door onze tekstschrijver.

En voordat de verkoop van jouw huis wereldkundig wordt gemaakt, nemen onze tekschrijver en de social media specialist de woningpresentatie nog een keer goed door.

Ik maak zelf de foto’s van mijn woning, zijn er nog tips?

Jouw huis staat klaar maken voor woningfoto’s is tegelijkertijd ook jouw huis voorbereiden op bezichtigingen. Het is dé kans om grondig op te ruimen en schoon te maken. Doe je de voorbereiding voor de foto’s goed, dan heb je voor bezichtigingen nog maar de helft van het werk te doen. En let wel, op basis van de foto’s beslissen potentiële kopers of ze jouw huis wel of niet willen bekijken.

Wij geven je graag een aantal tips.

Hoe krijg ik de beste woningpresentatie?

Je wilt jouw woning zo goed mogelijk presenteren. Daarom heeft Funda het Complete Funda Pakket: een bewezen sterke combinatie van plattegrond, 360 graden foto’s en video. Samen zorgen deze producten ervoor dat jouw huis langer wordt bekeken en dat er meer contact met Wonen in ons huis wordt opgenomen.

Hoe lang staat mijn huis op Funda?

Een opdracht bij Wonen in ons huis loopt voor onbepaalde tijd. Dit betekent dat wij jouw makelaar blijven totdat het huis is verkocht.

Het team van Wonen in ons huis stellen alles in het werk om jouw huis zo snel mogelijk te verkopen. We hebben alle specialisten in huis en hebben ruime ervaring in het verkopen van woningen om een uitstekend resultaat te behalen.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn huis in de verkoop komt bij Wonen in ons huis?

Heb je de beslissing genomen, neem dan contact met ons op. Je kunt direct zelf aan de slag via ons huis verkopen.
Maar je kunt ons ook chatten, bellen of mailen. Kijk voor al onze contactgegevens op onze contactpagina.

Wat bevat de Wonen in ons huis verkoopbox?

Met de inhoud van het pakket kun je direct aan de slag. Het bevat:

  • Een te koop bord voor op het raam
  • Tips voor een goede bezichtiging
  • Handleiding met een toelichting op het verkopen van je huis samen met Wonen in ons huis
  • Buurtmailing kaarten
  • Een kortingsvoucher dat recht geeft op korting oplopend tot € 150. Je ontvangt bij afname van een biedingsadvies, onderhandelingen of taxatie € 50 korting per dienst.

Wat houdt een Facebookcampagne in?

Naast het plaatsen van je huis op onze Facebookpagina, gaan we nog meer potentiële kopers bereiken met de Facebookcampagne. Facebook biedt (betaalde) advertentieruimte op diverse plaatsen, bijvoorbeeld op de tijdlijn van de doelgroep van jouw huis.

De advertentie van jouw huis publiceren wij gedurende 2 weken aan een relevante doelgroep. Deze Facebookcampagne is standaard onderdeel van de basisdienst van € 950.

Waarom een aankoopmakelaar inschakelen?

Een huis bekijken klinkt erg eenvoudig. Je maakt een afspraak, gaat kijken en je bent wel of niet enthousiast. Ben je enthousiast over het huis, dan kan het je geld opleveren als je een makelaar mee neemt naar een tweede bezichtiging een aankoopmakelaar. Hij kijkt neutraal naar het huis, jij bent immers al helemaal verliefd op de woning.

De aankoopmakelaar ziet wellicht gebreken die je zelf niet zou opmerken. Hij kan de juiste vragen stellen. Ook kan hij de onderhandelingen voeren. Meestal levert een aankoopmakelaar je juist geld op. Door jouw verliefdheid ben je als snel geneigd om net dat beetje extra te betalen om er te kunnen wonen.

Daarnaast doet de aankoopmakelaar ook onderzoek naar bestemmingsplannen, de status van de VVE, Kadaster zaken, milieuaspecten etc.

Hoe kan ik een huis bezichtigen?

Wanneer je een huis op onze site vindt dat je wilt bekijken, dan plan je eenvoudig een bezichtiging in. Via het huizenaanbod kun je het huis dat je wilt bekijken opzoeken om vervolgens een bezichtiging aan te vragen.

Vul je gegevens in en de verkoper neemt contact met jou op om een afspraak in te plannen.

Hoe kan ik een bod uitbrengen?

Wanneer je een bod uit wilt brengen ga je naar het huis op onze site en kies je voor bod uitbrengen. Vervolgens vul je het bedrag en je gegevens in. Onze makelaar neemt daarna zo snel mogelijk contact met je op.

Vanzelfsprekend mag je ook telefonisch contact met ons opnemen op telefoonnummer 088 – 310 10 10.

Een huis kopen met NHG (Nationale Hypotheek Garantie). Wat houdt dat in?

Met de NHG ben je zeker van een verantwoorde en betaalbare hypotheek. Ook beperk je met NHG de financiële risico’s van een eigen koopwoning.

Sluit je een hypotheek af met NHG, dan weet je zeker dat de hypotheek past bij jouw inkomen. De hypotheek voldoet namelijk aan de normen voor verantwoord lenen van het NIBUD. Zo weet je zeker dat je nooit teveel leent en je naast jouw maandelijkse woonlasten voldoende geld overhoudt voor andere uitgaven, zoals boodschappen, verzekeringen en sparen.

Veranderen in jouw persoonlijke omstandigheden kunnen van invloed zijn op jouw financiële situatie. Zo kun je, als je gaat scheiden, arbeidsongeschikt of werkloos raakt, misschien de hypotheek niet meer betalen. Heb je een hypotheek met NHG, dan heb je in deze vervelende periode een vangnet waarop je kunt vertrouwen.

Je bent vanzelfsprekend zelf verantwoordelijk voor het vinden van oplossingen, maar NHG denkt in zulke situaties met je mee en kijkt samen met jouw hypotheekverstrekker of je geholpen kunt worden de hypotheek weer betaalbaar te maken. Mogelijk kun je hierdoor de woning behouden en kan een verkoop met verlies worden voorkomen. Blijkt verkoop uiteindelijk toch de enige optie en is de opbrengst van jouw woning lager dan de uitstaande hypotheek? Dan kan NHG u deze restschuld kwijtschelden.

Wat houdt de 3 dagen bedenktijd in?

Wanneer je een huis koopt en de koopovereenkomst is getekend, dan heb je vervolgens nog een wettelijke bedenktijd van 3 dagen. Binnen deze tijd kun je alsnog afzien van de aankoop. Doe je dat niet, zijn de financiën rond en vormen ook eventuele andere ontbindende voorwaarden geen obstakel meer, dan vindt op de afgesproken opleveringsdatum de overdracht plaats bij de notaris (bron: NVM).

Koopovereenkomst getekend door koper op: Bedenktijd eindigt op:
Maandag Donderdag
Dinsdag Vrijdag
Woensdag Maandag
Donderdag Maandag
Vrijdag Dinsdag
Zaterdag Dinsdag
Zondag Woensdag

Wanneer heb je een taxatie nodig?

Om een hypotheek aan te vragen moet je het huis dat je op het oog hebt laten taxeren. Onze erkende taxateur maakt van de taxatie een taxatierapport.

Voor je hypotheekaanvraag heb je een gevalideerd taxatierapport nodig. Een gevalideerde taxatie wordt gevalideerd door het Nederlands Woning Waarde Instituut (NWWI). Alle geldverstrekkers accepteren een NWWI-taxatierapport.

Wonen in ons huis biedt een gevalideerd taxatierapport door een erkende taxateur. Met ruim 300 taxateurs is er altijd een taxateur bij jou in de buurt.

Hoe lang duurt het voordat het rapport gereed is?

Nadat de afspraak is gemaakt en de taxateur bij het huis is geweest, duurt het normaal gesproken 2 tot 3 werkdagen voordat het rapport in je persoonlijke omgeving beschikbaar is.

Wordt het taxatierapport door alle geldverstrekkers geaccepteerd?

Ja, het rapport wordt door alle geldverstrekkers in Nederland geaccepteerd. Dit kunnen wij garanderen omdat onze taxateurs zijn aangesloten zijn bij de NRVT (Nationale Register Van Taxateurs).

Is een taxatie hetzelfde als een bouwkundige keuring?

Nee. Bij een bouwkundige keuring wordt de bouwkundige staat van het huis gekeurd door een bouwkundige. Bij een taxatie stelt de taxateur alleen de actuele waarde van het huis vast. De taxateur heeft een signaalfunctie als er sprake is van overduidelijke bouwkundige gebreken.

Zit je vraag er niet bij? Stuur ons dan je vraag en wij sturen je het antwoord.